Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

581 - Bachelor's Degree in Telecommunications Technology and Services Engineering

30371 - Introduction to computers


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
30371 - Introduction to computers
Faculty / School:
110 - Escuela de Ingeniería y Arquitectura
Degree:
581 - Bachelor's Degree in Telecommunications Technology and Services Engineering
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

 

Context:

The subject is taught in the second semester of the first year.

Goals:

This subject deals with the construction of a simple computer through a bottom-up modular design. Using the Boolean algebra and its properties, we start by representing information and transforming it. Work continues on the analysis and design of combinational circuits. Subsequent sequential circuits are then analyzed and designed. Finally, proposes the design of a general purpose programmable machine, i.e. a simple computer.

Telecommunication Technologies and Services Engineering is a cross-cutting discipline that can be applied to help meet all the challenges of the Sustainable Development Goals (SDGs) of the 2030 agenda.

 

 

 

2. Learning results

 

  • Know the fundamentals of digital logic design.

  • Cover the operation of a large number of elementary combinational and sequential blocks.

  • Be able to describe and design simple digital logic systems.

  • Be capable of designing a simple computer at a basic level.

 

3. Syllabus

 

Introduction and mathematical fundamentals

Boolean Algebra

Logic gates

Technological restrictions

 

Numerical representation

Representation of natural numbers

Representation of integers

Basic arithmetic operations with integers

Representation of real numbers

 

Combinational systems

Analysis

Design

Combinational blocks

 

Sequential systems

Analysis

Design

Memory elements

Critical path and cycle time

Sequential blocks

 

Introduction to the digital computer: Single Machine

Structure and operation

Machine language architecture

Processing unit

Control unit

 

4. Academic activities

 

Face-to-face activities

  • Type A01 activity (lectures): 30 hours

  • Type A02 activity (problem classes): 15 hours

  • Type A03 activity (practical classes): 15 hours

  • Activity type A06 (job shadowing): 20 minutes

 

Non-face-to-face activities

  • Activity type A05 (work performance): 04 hours

  • Activity type A07 (preparation of practices): 08 hours

  • Type A07 activity (self-study): 68 hours

 

Final assessment activity:

  • Type A08 activity (written test): 04 hours

  • Type A08 activity (practice tests): 06 hours

 

5. Assessment system

 

For all the tests, the correct development of the answers will be assessed, with a level of demand equal to that required during the classes.

The best option for each case will be considered.

Option A (including activities during the term):

  • Written exam (open questions and/or exercises): 80%

  • Quizzes and delivery of laboratory practices: 15%

  • Work: 5%

Option B (not including activities during the term):

  • Written exam (open questions and/or exercises): 95%

  • Work: 5%




Curso Académico: 2023/24

581 - Graduado en Ingeniería de Tecnologías y Servicios de Telecomunicación

30371 - Introducción a los computadores


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
30371 - Introducción a los computadores
Centro académico:
110 - Escuela de Ingeniería y Arquitectura
Titulación:
581 - Graduado en Ingeniería de Tecnologías y Servicios de Telecomunicación
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Contexto:

La asignatura se imparte en el segundo cuatrimestre del primer curso.

Objetivos:

Esta asignatura plantea la construcción de un computador sencillo a través de un diseño modular ascendente. Utilizando el álgebra booleana y sus propiedades, se comienza representando información y transformándola. Se continúa trabajando en el análisis y diseño de circuitos combinacionales. Posteriormente se analizan y diseñan circuitos secuenciales. Finalmente, se plantea el diseño de una máquina programable de propósito general, i.e. un computador sencillo.

La Ingeniería en Tecnologías y Servicios de Telecomunicación es una disciplina transversal que puede aplicarse para ayudar a todos los retos de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la agenda 2030.

2. Resultados de aprendizaje

  • Conoce los fundamentos del diseño lógico digital.
  • Comprende el funcionamiento de un amplio número de bloques combinacionales y secuenciales elementales.
  • Es capaz de describir y diseñar sistemas lógicos digitales sencillos.
  • Es capaz de diseñar un computador sencillo a nivel básico.

3. Programa de la asignatura

Introducción y fundamentos matemáticos
Álgebra de Boole
Puertas lógicas
Restricciones tecnológicas

Representación numérica
Representación de números naturales
Representación de números enteros
Operaciones aritméticas básicas con enteros
Representación de números reales

Sistemas combinacionales
Análisis
Diseño
Bloques combinacionales

Sistemas secuenciales
Análisis
Diseño
Elementos de memoria
Camino crítico y tiempo de ciclo
Bloques secuenciales

Introducción al computador digital: Máquina Sencilla
Estructura y funcionamiento
Arquitectura de lenguaje máquina
Unidad de proceso
Unidad de control

4. Actividades académicas

Actividades presenciales

  • Actividad de tipo A01 (clases magistrales): 30 horas
  • Actividad de tipo A02 (clases de problemas): 15 horas
  • Actividad de tipo A03 (clases de prácticas): 15 horas
  • Actividad de tipo A06 (tutela de trabajo): 20 minutos

Actividades no presenciales

  • Actividad de tipo A05 (realización de trabajo): 04 horas
  • Actividad de tipo A07 (preparación de prácticas): 08 horas
  • Actividad de tipo A07 (estudio personal): 68 horas

Actividad de evaluación final

  • Actividad de tipo A08 (prueba escrita): 04 horas
  • Actividad de tipo A08 (pruebas tipo test de prácticas): 06 horas

5. Sistema de evaluación

Para todas las pruebas, se valorará el desarrollo correcto de las respuestas, con un nivel de exigencia igual al exigido durante las clases.

Se considerará la mejor opción para cada caso.

Opción A (incluyendo actividades durante el curso):

  • Examen escrito (preguntas abiertas y/o ejercicios): 80%
  • Cuestionarios y entrega de prácticas de laboratorio: 15%
  • Trabajo: 5%


Opción B (sin incluir actividades durante el curso):

  • Examen escrito (preguntas abiertas y/o ejercicios): 95%
  • Trabajo: 5%